Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2023 zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U z 2023 r. poz.1350) zostały wprowadzone zmiany w sposobie szacowania suszy rolniczej.
Aplikacja „Zgłoś szkodę rolniczą" pozostaję podstawową metodą szacowania suszy.
Aplikacja jest dostępna na portalu gov: https://aplikacje.gov.pl/app/susza
Rolnik musi obowiązkowo złożyć wniosek o wyszacowanie suszy za pomocą publicznej aplikacji, gdyż zgłoszenie w aplikacji jest niezbędne w celu otrzymania protokołu lub kalkulacji z oszacowania strat.
Zgłoszenie strat spowodowanych suszą rolniczą do komisji gminnych nie jest obowiązkowe, jeżeli rolnik chciałby, aby oszacowania szkód dokonała również komisja gminna, wówczas powinien dokonać zgłoszenia w Urzędzie Gminy w terminie do 11 sierpnia 2023 r. (wniosek w załączeniu).
Samo oszacowanie szkód przez komisję gminną nie pozwoli na wygenerowanie protokołów. Komisja gminna będzie sporządzać raporty oszacowania szkód, które będzie składała za pomocą aplikacji w terminie 60 dni od dnia oszacowania szkód spowodowanych przez susze nie później niż do dnia 15 października roku (aktualizacja - do 30 października!) wystąpienia suszy, ale dopiero po wypełnieniu przez rolnika wniosku w aplikacji.
Jednocześnie informujemy, że wniosek złożony o oszacowanie szkód w uprawach rolnych tylko przez komisję gminną, nie pozwoli na otrzymanie wsparcia – musi być zgłoszenie w aplikacji.