Od marca busy nr 105 i 106 jadące z gminy Lubicz do Torunia skończą trasę na Park$&Ride przy ul. Dziewulskiego. Dodatkowo na Rubinkowo będą kursować dwie nowe linie POL-BUS-a nr 101 i 102.
Zmiana w komunikacji ma usprawnić cały system, likwidując dublujące się kursy i umożliwiając więcej połączeń.
- Doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że nie wszyscy są zadowoleni z nowych rozwiązań, jednak bardzo proszę o uważne zapoznanie się z naszymi argumentami – mówi wójt Lubicza Marek Nicewicz. – Oczywiście dochodzą do nas informacje, iż przydałoby się pewne zmiany, ale siatka zbiorowego transportu publicznego, której samorządy są organizatorami, nie jest tworzona dla kilku osób, tylko powinna być dostosowana do jak największej liczby mieszkańców.
Gmina płaci za kursy ponad 3 mln zł
Zakup biletu przez mieszkańca to zaledwie niewielki procent kosztów przewoźnika. Komunikacja podmiejska funkcjonuje dlatego, że dofinansowują ją gminy. Gmina Lubicz w tym roku za kursy MZK i POL-BUS-a na naszym terenie zapłaci 3,1 mln zł!
- To są pieniądze publiczne, wydawane z budżetu gminy, podlegające kontroli – zaznacza wójt i podkreśla, że nieuzasadnione i nieracjonalne jest opłacanie pokrywających się kursów. Od marca zatem wszystkie lubickie busy dojadą do Park&Ride na Dziewulskiego, skąd będzie można przesiąść się na inne linie autobusowe i tramwajowe MZK.
Dlaczego więc teraz busy kursują do pl. św. Katarzyny? - Obecnie jadąc, POL-BUS-em i MZK u każdego przewoźnika trzeba kupić jego bilet. Dlatego gmina, aby nie obciążać dodatkowo tych mieszkańców, którzy nie mieli bezpośredniego dojazdu MZK do Torunia, płaciła również POL-BUS-owi za kursy po mieście – wyjaśnia wójt.
Teraz do pl. św. Katarzyny będzie można dojechać na jednym bilecie, co umożliwia wprowadzana od marca Toruńska Karta Miejska.
W jaki sposób kupimy bilet w POL-BUS-ie?
Jadąc busem, a potem przesiadając się na autobus lub tramwaj, korzystamy z jednego biletu MZK. W busach zostaną zamontowane dwa kasowniki – jeden dla biletów elektronicznych, drugi (tradycyjny, żółty) dla papierowych. W bilet papierowy trzeba zaopatrzyć się wcześniej, ponieważ nie będzie go można kupić u kierowcy. W drugim kasowniku, płacąc kartą kupimy bilet elektroniczny (bez wydruku ). Trzecim sposobem zakupu biletu jest skorzystanie z jednej z trzech aplikacji: Mobilet, Skycash i Zbiletem.pl. W tym tygodniu zostanie uruchomiona czwarta - JO, czyli Toruńskiej Karty Miejskiej.
Zasady zakupu biletów w komunikacji miejskiej wprowadził Toruń.
Gdzie kupić bilet miesięczny?
Nie będzie już biletów okresowych POL-BUS-a. Osoby, które chcą nabyć bilet miesięczny czy semestralny na przejazd komunikacją podmiejską i miejską mogą to zrobić w punkcie sprzedaży MZK. Najbliższy znajduje się na Park&Ride na ul. Dziewulskiego i jest czynny od 9.15 do 17.00 (przerwa 11.45-12.00). Poza tym w Toruniu znajduje się jeszcze kilka takich punktów, a ich adresy i godziny otwarcia są umieszczone na stronie MZK - wystarczy kliknąć tutaj. Proszę pamiętać, że z zasady kupujmy bilet na II strefę na wszystkie linie.
Ze zmian najbardziej skorzysta młodzież z naszej gminy ucząca się w szkołach i na uczelniach toruńskich. Zakładając Toruńską Kartę Miejską (i zdobywając „Status Mieszkańca Torunia”) będzie uprawniona do kupna tańszych biletów okresowych.
W marcu obowiązują jeszcze aktualne ceny biletów. Nowy cennik, który Rada Miasta Torunia uchwaliła w październiku ub.r., początkowo miał wejść w życie od marca, ale najwcześniej będzie to kwiecień. Cennik znajduje się na stronie Torunia - tutaj, załączamy go także w pdfie, a w przypadku pytań i wątpliwości można skontaktować się również z MZK pod nr tel. 56 612 18 41.
Dwie nowe linie
Część pieniędzy zaoszczędzonych na skróceniu tras busów nr 105 i 106 gmina Lubicz przeznaczy na nową linię busa nr 102, która pojedzie przez Grabowiec na ul. Dziewulskiego w Toruniu. Natomiast mieszkańcy Kopanina i Złotorii będą mogli skorzystać z dodatkowych kursów busa nr 101, jadącego na trasie Obory - Toruń.
Wśród mieszkańców pojawiły się głosy, że przesiadki na Park&Ride spowodują opóźnienia w dotarciu do pracy czy szkoły. Marek Nicewicz odpowiada: - Pracownicy naszego urzędu testowali nowe rozwiązania, z przesiadką na Park&Ride, i za każdym razem czas dojazdu do pl. św. Katarzyny był zbliżony do obecnego. Co ciekawe, okazało się, że 105, jadące przez Nową Wieś, w Toruniu jest szybciej niż 115, jadące przez Lubicz Dolny. Wielu mieszkańców Torunia również nie ma bezpośredniego dojazdu do swoich szkół czy zakładów pracy w mieście i muszą się przesiadać.
Marek Nicewicz zaznacza jednak: - Będziemy uważnie przyglądać się nowemu rozkładowi i nie wykluczamy zmian.
Ostatni kurs 105
Pierwsza korekta na polecenie wójta została wprowadzona jeszcze 28 lutego. - Wsłuchujemy się w głosy, analizujemy uwagi, części wątpliwości nie podzielamy - mówi wójt: - Rzeczywiście jednak nasi mieszkańcy kończący pracę w centrum Torunia o 22.00, a korzystający z busa nr 105 mieliby kłopot z przesiadką na Rubinkowie. Dlatego ostatni kurs tej linii został przesunięty z godz. 22.20 na 22.30. Aby na niego zdążyć, należy przesiąść się na przystanku na ul. Ligi Polskiej.
***
>>> Więcej o Toruńskiej Karcie Miejskiej JO można przeczytać tutaj oraz na www.jo-torun.pl. Informacji udziela również Infolinia: tel.: +48 56 611 89 99 (czynna od poniedziałku do piątku, godz. 9:00-15:30).
>>> Kontakt do MZK w sprawie cen blietów - nr tel. 56 612 18 41
>>> Nowe rozkłady busów nr 101, 102, 105 i 106 w załączeniu.
>>> Uchwała Rady Miasta Torunia w sprawie nowych cen biletów w załączeniu (będzie obowiązywać nie wcześniej niż od kwietnia!).